Brejninggaard Efterskole har siden 2014 arbejdet med at udvikle deres 10. klasse. Derfor har skolen omstruktureret skoleåret, så eleverne går til ministeriets (FP10) afgangseksamen i december med gode efterfaringer, viser en ekstern rapport.
”De seneste år har 10. klasse været op til debat. Vi mener, at vores 10. klasse kan tilbyde eleverne noget helt særligt og bygge bro mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne, så eleverne er klar til det undervisningsmiljø og niveau, de møder på deres ungdomsuddannelse,” siger Kristian Grell, forstander på Brejninggaard Efterskole.
Bedre karakterer og mindre skoletræthed
Brejninggaards 10. klasse har vakt stor interesse i skolekredse – og ikke uden grund. I en ny rapport, finansieret af Efterskoleforeningen og UVM, fastslås det, at 10. klasseeleverne i skoleåret 2018/2019 har et samlet karaktergennemsnit, der ligger 0,62 karakterpoint højere end det samlede landsgennemsnit. Et resultat, eleverne på skolen har fastholdt på de efterfølgende og nuværende årgange.
Eleverne fortæller selv, at de oplever mindre skoletræthed som følge af det intensive undervisnings- og eksamensforløb i første halvdel af skoleåret:
”Jeg synes, det var virkelig godt, at vi havde et helt års pensum på et halvt. Jeg følte, at det var meget nemmere at huske alt, hvad man havde arbejdet med, som man så kunne bruge til eksamen.” fortæller en af eleverne, der er interviewet til rapporten.
Øje for fremtiden
Efter afgangseksamen i december kan eleverne i Brejninggaards 10. klasse koncentrere sig om fremtiden. I anden halvdel af skoleåret vælger eleverne mellem målrettede faglige undervisningsforløb, der forbereder dem på deres kommende ungdomsuddannelse og sikrer afklaring. Målet er at reducere frafald på ungdomsuddannelserne.
Stud. Cand. Soc. Stine Møller Jespersen, der står bag den nylige rapport fortæller:
”Fagforløbene på Brejninggaard Efterskole er genstand for en åben dialog og refleksion omkring de unges valg af ungdomsuddannelse. Fagforløbene kan betragtes som en spiseseddel med mange små appetitvækkere, hvor de unge kan prøve kræfter med et indhold, der adskiller sig fra de fag, de unger har erfaringer med fra grundskolen.
Dels understøtter dette, at de unge kan be- eller afkræfte nogle interesseområder, og dels præsenterer det også de unge for muligheder, de ikke var bekendt med før. Det giver de unge noget at forholde deres uddannelsesvalg til.
Denne afklaringsproces handler om, at eleverne bliver bekendt med de forskellige muligheder de har, og omvendt føler sig trygge ved, hvordan de selv ønsker at interagere i det. I bedste fald bevirker det, at de unge ikke vælger en ungdomsuddannelse på baggrund af ubevidste fravalg, men velfunderet vælger deres ungdomsuddannelse til.”
Efterskolernes Aften
Du kan høre mere om Brejninggaards unikke 10. klasse på de særlige besøgsdage i løbet af efteråret og vinteren. Tilmeld dig f.eks. søndag den 13. december fra 13.00 – 15.00 og til Efterskolernes Aften den 13.januar fra 19.00 – 21.00.
Yderligere oplysninger
Rapporten, der henvises til, hedder Bæredygtig 10. klasse og er skrevet af Stine Møller Jespersen, der er Stud. Cand. Soc. ved Aarhus Universitet, hvor hun læser Uddannelsesvidenskab.